Creative Crue
18.5.2022 4 minuuttia1. Inventaario
2. Aukkokohdat
3. Sisältömatriisi
4. Tuotanto
5. Monistaminen
Markkinointi on valintaa eri keinojen ja kanavien välillä. Sisältömarkkinointi on kasvava markkinoinnin osa-alue, joka oikein toteutettuna voi tuoda yrityksen sivustolle jatkuvaa, laadukasta liikennettä. Sisältömarkkinointi vastaa asiakkaiden haasteisiin ja kysymyksiin artikkeleiden, blogipostausten, videoiden ja muiden sisältöjen muodossa – ja pyrkii nostamaan yrityksen hakutulosten kärkeen aihepiirin asiantuntijana.
Sisältömarkkinointi lujittaa brändiä ja tuo yrityksen tutuksi ilman tuputtamisen tuntua, mutta vaatii sinnikkyyttä, systemaattisuutta ja strategisuutta. Kaikki sisältö ei ole huippusisältöä.
Paljon menee siis hukkaan? No ei varsinaisesti. Tämä on tyypillistä sisältömarkkinoinnissa. Sisältöjen aktiivinen tuottaminen nettisivuille ja blogeihin kuitenkin kannattaa: ensinnäkin se kertoo Googlelle, että sivusto on aktiivinen. Toisekseen jokainen sisältö voi auttaa hakijaa löytämään etsimänsä ja yrityksen palveluiden pariin.
Strateginen sisältömarkkinointi haltuun
Miten sitten konkreettisesti edetä sisältömarkkinoinnissa ja löytää oma huippusisältönsä? Tässä lähtökohtia, joista ponnistaa:
1) Aloita inventaariolla
Käy läpi yrityksesi jo tuottamat sisällöt. Mikä niistä on ajatonta, mitkä artikkelit tai blogikirjoitukset ovat menestyneet parhaiten, mihin sisältöihin viitataan yhä uudelleen? Tallenna tärkeimmät sisällöt siten, että ne ovat helposti löydettävissä ja hyödynnettävissä. Tee myös inventaario hakusanoista: millä keskeisillä hakusanoilla yrityksesi löytyy, ja mitä ihmiset ylipäänsä hakevat? Käytä apuna työkaluja, kuten Google Keyword Planneria, Google Trendsiä tai spesifiä SEO-työkalua kuten SE Rankingiä.
2) Määritä aukkokohdat
Linjaa yrityksesi tärkeimmät teemat (ns. sisältöpilarit) ja se, millaista sisältöä kunkin alle tarvitaan. Konsultoi asiakasrajapinnassa työskenteleviä: Mistä aiheista asiakkaat kysyvät? Missä aiheissa yrityksen tulisi olla ehdottomasti asiantuntijan roolissa? Voit tarvittaessa järjestää workshopin, jotta saat kick-offin sisältömarkkinointiin ja samalla organisaatiosi asiantuntijat sitoutettua.
Teemojen löytämisessä voit käyttää apuna myös mm. www.answerthepubic.com -sivustoa tai Keyword Surfer -työkalua.
3) Tee sisältömatriisi
Malleja ja valmiita template-pohjia on monia, valitse itsellesi toimivin. Huomioi matriisissa tietoisuus-, harkinta- ja ostopäätösvaiheen sisältötarpeet. Asiakkaallasi on erilaisia tietotarpeita riippuen siitä, missä ostopolun vaiheessa hän on.
Pyri miettimään tärkeimmille teemoille spesifejä alateemoja. Jos esimerkiksi pyörität jäätelötehdasta, yksi teema saattaisi olla “maidottomat jäätelöt” ja sen alateemana “Näin maidoton jäätelö valmistetaan”, “5 suosituinta maidotonta jäätelöä” ja niin edelleen. Pyri kattamaan aihe mahdollisimman monipuolisesti. Teemoista saat ideoita, mitä kirjoittaa yritysblogiin. Kun sinulla on tarpeeksi näkökulmia teemaan, voit tarvittaessa koota kaiken myöhemmin omaksi oppaaksi: “Kaikki maidottomasta jäätelöstä – Lataa herkullinen oppaamme.”
4) Organisoi ja vastuuta tuotanto
Sisällöntuotanto voi olla aikaa vievää. Laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii ajatuksen kirkkautta, aiheen tuntemusta (ja tutkimista), kielellistä täsmällisyyttä ja Googlen SEO-periaatteiden tuntemista. Varmista, että käytettävissä on riittävät kirjoittajaresurssit ja aikatauluta tuotanto esim. kuukausikohtaisesti. Näin varmistat, että sisältöä syntyy säännöllisesti ja systemaattisesti.
5) Monista sitä, mikä toimii
Kun löydät yrityksesi huippusisällön, monista sitä mahdollisimman monipuolisesti eri formaatteihin (tätä kutsutaan nimellä “repurposing”): tuota sisällöstä video tai animaatio, somekaruselli, infografiikka, opas tai yksittäinen teemanosto. Tämäkin vaatii luonnollisesti resursseja, mutta jos lähes 70 % ostopäätöksistä tapahtuu verkossa, mikset antaisi yleisöllesi mahdollisimman monipuolista tarttumapintaa yrityksesi puhuttavimpaan sisältöön.
Toivottavasti pääset näillä vinkeillä alkuun. Jos kaipaat apua sisältömatriisin laatimisessa, sisällöntuotannossa tai hakusana-analyysissä, olemme apunasi.