Sisältömarkkinointi

”Tärkeintä on hyvä sisältö”.  Mantra, jota markkinoinnin ja viestinnän tekijät jaksavat jankuttaa – ja syystä. Jokainen altistuu yhdessä vuorokaudessa sadoille viestiärsykkeille. Se, että viestinnän joukossa saa sanottavansa perille, on taitolaji.

Sisältömarkkinointi on markkinoinnin kentässä laaja käsite. Sillä voidaan viitata kaikkeen tähän:

  • Asiakaslehdet ja muu asiakasviestintä
  • Case-jutut
  • Uutiskirjeet
  • Natiivimainonta / advertoriaalit
  • Some-markkinoinnin sisällöt
  • Blogikirjoitukset
  • Tiedotteet
  • Infografiikat
  • Webinaarit
  • Oppaat
  • Asiantuntijahaastattelut
  • Nettisivujen sisällöntuotanto
  • Videomuotoinen sisällöntuotanto

Oikea sisältö oikeassa asiakaspolun vaiheessa

Sisältömarkkinoinnissa tulee tunnistaa ja suunnitella, millaista sisältöä asiakkaalle tuotetaan ostopolun eri vaiheissa. Me Cruella mallinnamme tässä asiakaskuntaa punaisena, oranssina ja vihreänä liikennevalona: Jos asiakas on vasta punainen (toisin sanoen ei ole kuullutkaan yrityksestä ja sen palveluista) on tärkeintä herättää kiinnostus ja luottamus. Kertoa yrityksen toiminnasta ja tarinasta, käyttää asiakassuosituksia, kertoa  testituloksia tai lukuja. Jos taas asiakas on vihreä, toisin sanoen jo palveluiden käyttäjä, hänelle voidaan jakaa syventävää tietoa – tarjota esimerkiksi mahdollisuutta ladata ilmainen opas tai kutsua mukaan klubiin.

Sisällöntuotanto kanavan mukaisesti 

Markkinoijan kannattaa huomata, että vaikka sisältöjä kannattaa hyödyntää monikanavaisesti, sama sisältö harvoin sellaisenaan taipuu joka kanavaan. Sisältömarkkinointi tulee suunnitella siis myös kanavan ehdoilla. Digitaalisissa kanavissa sisältö kannattaa muotoilla SEO- eli hakukoneoptimoinnin kannalta huolella, jotta esimerkiksi nettisivuille sijoitetut artikkelit generoisivat sivuille mahdollisimman paljon orgaanista liikennettä. Somessa puolestaan tulee huomioida median luonne: kun kyseessä on nimenomaan sosiaalinen media, millaista osallistavaa sisältöä voimme tuottaa yleisöillemme, millaiseen vuorovaikutukseen heitä kutsua?

Jakelua uutisvirrassa

Sisältömarkkinoinnin jakelukanaviin moni mediatalo tarjoaa omia ratkaisujaan ja kanavapalettejaan.  Tuotettuja aineistoja voidaan jakaa ja kohdentaa kohderyhmän, tavoitteiden ja budjetin mukaan osaksi uutisvirtaa sekä testata erilaisten sisältöjen tuottamia konversioita. Oikea ratkaisu myös jakeluverkostoon löytyy hyvässä dialogissa asiakkaan, sisältömarkkinoinnin toteuttajan ja median kanssa.