Creative Cruen kanssa oli superhelppoa työskennellä. Oli heti yhteinen sävel ja ammattitaito, johon pystyi luottamaan.
– Sini Kantola, Viestintä- ja markkinointisihteeri, Akaan kaupunki

Akaa on noin 16 500 ihmisen viehättävä kaupunki Pirkanmaalla. Kunnan uuden sivuston haluttiin venyvän moniin käyttötarkoituksiin: Sen tulisi antaa asukkaille oleellisin tieto nopeasti, mutta myös tarjota löytöjä ja inspiraatiota. Sen tulisi palvella matkailijoita, potentiaalisia muuttajia sekä alueen yrittäjiä. Lisäksi sivuston toivottiin olevan moderni, tyylikäs, raikas, hakukoneoptimoitu ja saavutettava – sellainen, joka välittäisi viestin elinvoimaisesta kaupungista huippujen liikenneyhteyksien varrella, kaupungista, jossa on A(i)kaa elää. Tärkeä ohjenuora oli sivuston helppo päivitettävyys kaikille palveluita kaupungissa tarjoaville. Tavoite oli selkeä: Suomen paras kuntasivusto!

Projektin kulku

Sivuston suunnittelu aloitettiin määrittelyvaiheella, jossa Creative Crue toimi yhteistyössä viestintätoimisto Valorian kanssa. Valoria suunnitteli sivuston rakenteen ja käyttäjäpolut yhdessä kaupungin henkilöstön, paikallisten yrittäjien ja järjestöjen kanssa kuntalaispalautetta hyödyntäen. Crue vastasi sivuston mielikuvien, rautalankojen ja teknisestä määrittelystä. Valoria ja Crue loivat tältä pohjalta määrittelydokumentin, jonka pohjalta asiakas pystyi kilpailuttamaan sivuston varsinaisen toteutuksen niin, että tarjoukset olivat keskenään vertailukelpoisia.

Sivuston saavutettavuus oli tärkeä osa sivustouudistuksen ratkaisuja. Teknisesti oli myös tärkeää, että järjestöt ja yhdistykset pääsevät luomaan sivustolle omia vierailukohteitaan ja tapahtumiaan.

Tämä tehtiin

  1. Määrittelyvaiheessa suunniteltiin työpajoissa sivuston rakenne ja käyttäjäpolut, sekä määritettiin mielikuvatavoitteet ja tekniset asiat – Valoria & Crue
  2. Työpajojen pohjalta muodostettiin määrittelydokumentti kilpailutusta varten – Valoria & Crue
  3. Sivuston toteuttaja kilpailutettiin – Akaan kaupunki
  4. Sisällön suunnittelu käynnistettiin kokoamalla sisältötyöryhmä ja järjestämällä koulutus sekä sisältötyöpaja koko 50 hengen päivittäjäryhmälle – Valoria
  5. Paikallisten yrittäjien yhdistetty ideointi-ilta ja markkinointikoulutus – Valoria
  6. Paikallisten järjestöjen yhdistetty ideointi-ilta ja markkinointikoulutus – Valoria
  7. Akaan asukkaille järjestettiin kysely sivustouudistuksen toiveista, ja se purettiin yhdessä projektityöryhmän kanssa. Samassa yhteydessä käytiin läpi Akaa.fi -sivuston data-analyysi – Crue
  8. Sivuston rakennetta, toiminnallisuuksia, visuaalista suunnittelua ja kuvalinjoja työstettiin yhdessä asiakkaan kanssa seuraavissa työpajoissa – Crue
  9. Crue tuotti sivustolle kärkiviestit
  10. Jukka Salminen (Tiikerikuva) kävi ottamassa upeat kuvat sivustolle Creative Cruen kuvaohjeistuksen mukaisesti
  11. Sivustolle tehtiin tekniset määrittelyt, se koodattiin WordPress-alustalle ja käyttäjät koulutettiin WordPressin käyttöön kahdessa eri koulutustilaisuudessa – Crue
  12. Akaan sisällönsyöttäjät koulutettiin erikseen myös sisällön saavutettavuuden osalta – Crue
  13. Kaupungin asukkaista koostuva testiryhmä testasi sivut -Crue
  14. Cruen testiryhmä testasi sivut
  15. Sivusto julkaistiin ja sai kaupunkilaisilta erinomaisen vastaanoton

Hyvällä suunnittelulla paras lopputulos

Niinhän sanonta menee, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty: prosessi oli pitkä, mutta antoisa. Valorian kanssa tarkkaan mietityt määrittelyt helpottivat suunnittelua projektin loppupäässä ja koko projekti sujui jouhevasti. Asiakkaan rooli sisällönsyötössä oli keskeinen, sillä sisällönsyöttö mittavalle kaupunkisivustolle on oma projektinsa.

Sisällönsyötön tueksi Valoria järjesti inspiroivan sisältökoulutuksen, jossa muodostettiin organisaatiorajat ylittävät sisältötiimit. Tästä jatkettiin päivän mittaisella työpajalla, jossa keskityttiin tuottamaan sisältöä kuntalaisen tarpeet edellä.

Tiimit ovat jatkaneet työtä yhdessä sivustouudistuksen jälkeenkin. Lopputulos kohtasi asiakkaan mielestä tavoitteen: Suomen parhaaseen kaupunkiin saatiin Suomen paras kuntasivusto! Ja mikä tärkeintä, palaute akaalaisilta on ollut ylitsevuotavan positiivista.

Erityiskiitos Creative Cruelta

Akaan kaupungin projektitiimille ja erityisesti yhteyshenkilöllemme Sini Kantolalle – kiitos sitoutumisestanne ja lämminhenkisistä työpajoista

Valoria Oy:n Kati Keroselle – kiitos asiakkaan inspiroinnista työpajoissa ja erinomaisesta asukaslähtöisestä sivustorakenteesta

Tiikerikuvan Jukka Salmiselle – kiitos upeista, akaalaisuuden parhaalla mahdollisella tavalla esiin tuovista kuvista

Sanapaja Translatiivin Anna Niilekselälle – kiitos englanninkielisistä käännöksistä, jotka olivat spot on!

Tutustu Akaan uusiin sivuihin täältä: akaa.fi

Akaalaisten suusta:

“Hienot ja toimivat sivut. Akaa hyppäsi aikakoneella 20 vuotta eteenpäin. Tapahtumakalenteri on mahtava.”

“Huomattavasti paremmat, selkeät, helppo löytää etsimäänsä ja tosiaan ulkonäöllisesti tätä päivää.”

“A(i)kaa hienot!!! Selkeät ja simppelit.”

Kuntamarkkinointia yli 30 kunnan kokemuksella

Creative Cruella on yli kolmekymmentä syytä väittää olevansa kuntamarkkinoinnin erityisasiantuntija. Niin paljon meillä nimittäin on ollut kunta-asiakkaita.

Creative Crue suunnitteli ja toteutti Akaan kaupungin sivustouudistuksen Creative Crue toteutti Valorian kanssa yhteistyössä Akaan kaupungin sivustouudistuksen.