Markkinoinnin maturiteettitesti Vaihe 1 / 5 20% Markkinoinnin maturiteetti – emme ole ainoita, jotka siitä paasaavat. Ja syystä! Markkinoinnin maturiteetti on tärkeä askel kohti … No, eipäs jatketa vielä pidemmälle! Tee ensin tämä hyvin kevyt testi, niin tiedät, ymmärrätkö mistä on kysymys. Markkinoinnin kypsyydellä on merkitystä – mutta miksi?(Pakollinen) Kypsää tai ei, kunhan digimainonta pyörii, homma pelaa. Kun yrityksessä ollaan selvillä omasta tasosta markkinoinnin suhteen, markkinointistrategia on resurssien mukainen, suunta on selvillä ja kehityksen askeleetkin mietitty. Myös mittareita on helpompi asettaa, jotta kypsyystason kehittymistä saadaan seurattua. Kun kypsyys on selvillä, toimii myös markkinointi. Ole rehellinen – osaisitko selittää mitä termi markkinoinnin maturiteetti tarkoittaa?(Pakollinen) Ei mitään hajua, mutta te lie kerrotte sen minulle? Kypsältä kuulostaa, mutta mitä se sitten tismallisesti tarkoittaa – se ei ole kyllä täysin selvää. Täältä pesee! Markkinoinnin maturiteetti tarkoittaa sen kypsyyttä eli sitä, onko yrityksellä markkinointistrategia ja kuinka sitä pystytään noudattamaan, jotta päästäisiin asetettuihin liiketoimintatavoitteisiin. Markkinoinnin kiihdyttäjät liittyvät olennaisesti markkinoinnin maturiteettiin. Mitä ne esimerkiksi ovat?(Pakollinen) Tehokkaat ja modernit digikampanjat. Tässä muutamia esimerkkejä: itse kerätty asiakasdata, koko asiakaspolulle asetetut KPI:t ja A/B-testaaminen. Markkinoinnin kiihdyttäjät ovat erilaisia toimenpiteitä, jotka parantavat ymmärrystä markkinoinnin kypsyydestä ja auttavat suunnittelemaan sen kehittämistä. Villejä ideoita, joilla markkinointi räjähtää eksponentiaalisti! Toivottavasti ei kuitenkaan käsiin. Miksi markkinointia kannattaa kehittää kohti kypsempää tasoa?(Pakollinen) Hyödyt ovat kiistattomat! Kilpailukyky ja kannattavuus nousevat, brändi-identiteetti vahvistuu, erottautuminen kilpailijoista on helpompaa… En ole aivan varma, onko kaiken aina oltava niin suunnitelmallista ja pureskeltua… Minut pitäisi vielä vakuuttaa, että tässä ei ole kyse taas jostain uudesta mainostoimistosoopasta! Mitä kehittyneempää markkinointi on, sen parempi. Eikö totta?