Avainsanatutkimus – selvitä mitä asiakkaasi hakevat
Avainsanatutkimus tarkoittaa prosessia, jolla selvitetään mitä hakusanoja ihmiset käyttävät etsiessään yrityksesi tuotteita tai palveluita hakukoneista, ensisijaisesti Googlesta. Avainsanatutkimuksen avulla on mahdollista tehostaa verkkosivujesi sisältöä niin, että asiakkaat löytävät sivuille, ja ostaminen on heille helpompaa.
Avainsanatutkimuksen tärkeimmät hyödyt
- Potentiaalisten ostajien tavoittaminen tehokkaammin
Osuvien avainsanojen käyttäminen auttaa ostavia asiakkaita löytämään yrityksen verkkosivut entistä helpommin, niin orgaanisesti kuin maksetun mainonnankin kautta.
- Verkkosivuston hakukonenäkyvyyden optimointi ja kasvattaminen
Kun tärkeimmät avainsanat on valittu, sivustoa ja Google-mainontaa on helppoa optimoida niiden pohjalta. Sekä itse sivuston että mainosten teho kasvaa.
- Yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeimpien hakusanojen löytäminen
Tutkimuksessa selviää mitä hakusanoja asiakkaat oikeasti etsivät hakukoneesta ja millaisia avainsanoja kilpailijat käyttävät verkkosivuillaan ja mainonnassaan. On mahdollista, että sivustollasi käytetyt sanat eivät olekaan relevantteja tuotetta tai palvelua etsiville asiakkaille, jolloin tilanne on mahdollista korjata.
Milloin avainsanatutkimus kannattaa toteuttaa?
- Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä
- Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraamisen yhteydessä
- Säännöllisin väliajoin, varsinkin jos toimialalla on paljon kilpailua ja vaihtuvia trendejä
- Aina, kun halutaan tietoa omien asiakkaiden hakukäyttäytymisestä
Avainsanatutkimukselle ei ole huonoa ajankohtaa, ja sillä on lähes aina arvoa liiketoiminnallesi!
Miten avainsanatutkimus tehdään?
- Määrittelemme liiketoimintasi keskeiset aiheet ja niihin liittyvät sanat
- Tutustumme tärkeimpiin kilpailijoihisi
- Käytämme analyysityökaluja hakusanojen volyymin ja kilpailutilanteen selvittämiseen
- Tunnistamme uusia relevantteja avainsanoja
- Luokittelemme ja priorisoimme avainsanat niiden relevanssin ja potentiaalin perusteella
Avainsanatutkimuksen perusteella on mahdollista tehdä monenlaisia markkinointia tehostavia jatkotoimenpiteitä, kuten sisältösuunnitelmia verkkosivuille ja suunnitelmia hakusanamainontaa varten.
Jos haluat selvittää millainen avainsanapotentiaali yritykseltäsi löytyy, ota meihin yhteyttä!
Malla Ferreira
malla.ferreira@crue.fi
050 543 2720