Mikä on brändi? Kysymykseen on helpointa vastata miettimällä vahvoja brändejä. Niissä kaikissa on jotain yhteistä.
Yleensä vahvoja brändejä on kehitetty ja hoidettu pitkäjänteisesti, ne ovat visuaalisesti ja/tai viestinnällisesti omaleimaisia, ja ne kutsuvat ympärilleen uskollisten kuluttajien heimon. Brändi-ilme saattaa elää vuosien saatossa, mutta se on silti aina tunnistettava. Lisäksi vahva brändi on enemmän kuin tuotteensa ja palvelunsa – se on elämäntapa, identiteetti tai arvopohja, joka ei ole riippuvainen trendeistä tai hintakilpailusta.
Se onkin brändin tärkein tehtävä. Vahva brändi suojaa hintakilpailulta.
Miten sellaiseksi sitten pääsee? Miten rakennetaan brändi? Brändin rakentamisen vaiheet voi tiivistää karkeasti kolmeen kohtaan:
- brändistrategian rakentaminen/kirkastaminen
- tunnettuuden kasvattaminen
- brändilupausten lunastaminen ja brändin hoitaminen.
Brändiä ei siis vain päätetä ja tehdä – sitä rakennetaan, johdetaan ja hoidetaan pitkäjänteisesti. Vaikka markkinointipäällikkö saattaisi kahdessa vuodessa kyllästyä yrityksensä uuteen logoon, voi olla, ettei kohderyhmä ole vielä edes rekisteröinyt logon vaihtuneen.
Eikä brändi toki ole yhtä kuin logo. Se on yhä enemmän myös tekoja, arvopohjaisuutta ja lupauksia, jotka lunastetaan jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Tässä mielessä markkinointi on pitkän linjan investointi, joka tuottaa hedelmää niille, joilla on usko omaan visioon, sinnikkyyttä brändipolulla pysymiseen ja taito tuoda brändi kohderyhmänsä ulottuville heille merkityksellisellä tavalla.
Brändin rakentaminen on kyseessä silloin, kun tuodaan täysin uusi yritys, tuote tai palvelu markkinoille.
Brändin kirkastamisesta puhutaan, kun kyseessä on olemassa olevan brändin muutostyö ja uudistaminen.
Brändäys on sen saattamista yhteen, mitä yritys haluaa olla – ja mitä se kuluttajien mielissä on. Brändi on mielikuva kuluttajan päässä.
Creative Cruen brändipaketit
Crue Brand Basic
Cruen laajempi brändipaketti on oikea valinta, kun yrityksenne brändiä tarvitsee uudistaa tai tarvitsette kokonaan uuden brändin, ja haluatte kaikki suunnittelun osa-alueet helposti, hallittavana ja ketteränä kokonaisuutena.
Brändin rakentaminen tai kirkastaminen aloitetaan yhteisillä työpajoilla, joissa keskitytään yrityksenne strategiaan ja brändin rakennuspalikoihin. Cruen asiantuntijoiden tiimi ohjaa ja osallistaa yrityksenne avainhenkilöitä suunnittelutyön kaikissa vaiheissa, ja pakettiin kuuluu konsultointi siitä, kuinka brändielementit toimivat verkkosivuston kontekstissa.
Crue Brand Basicin konkreettisina lopputuloksina saatte:
- brändin kärkiviestit ja bränditarinan
- brändin visuaalisen ilmeen, johon sisältyy muun muassa logo
- brändin äänensävyn määrittelyn
- brändikäsikirjan, johon edellä mainitut on koottu
- konsultointia verkkosivujen kehittämiseen.
Tärkein brändityön lopputulos on uusi, kestävä, liiketoiminnan kasvattamista tukeva brändi. Brändityön myötä saatte myös lisää ymmärrystä ja uusia oivalluksia omasta liiketoiminnastanne.
Crue Brand Value Pack
Cruen laajempi brändipaketti on oikea valinta, kun yrityksenne brändiä tarvitsee uudistaa, tai tarvitsette kokonaan uuden brändin, ja haluatte myös brändin mukaiset uudet verkkosivut – ja haluatte kaikki suunnittelun osa-alueet helposti, hallittavana ja ketteränä kokonaisuutena.
Brändin rakentaminen tai kirkastaminen aloitetaan yhteisillä työpajoilla, joissa keskitytään yrityksenne strategiaan, brändin rakennuspalikoihin ja verkkosivustoon, jonka suunnittelemme brändityön pohjalta. Cruen asiantuntijoiden tiimi ohjaa ja osallistaa yrityksenne avainhenkilöitä suunnittelutyön kaikissa vaiheissa.
Crue Brand Value Packin konkreettisina lopputuloksina saatte:
- brändin kärkiviestit ja bränditarinan
- brändin visuaalisen ilmeen, johon sisältyy muun muassa logo
- brändin äänensävyn määrittelyn
- brändikäsikirjan, johon edellä mainitut on koottu
- uuden brändinne mukaisen WordPress-verkkosivuston.
Tärkein brändityön lopputulos on uusi, kestävä, liiketoiminnan kasvattamista tukeva brändi. Brändityön myötä saatte myös lisää ymmärrystä ja uusia oivalluksia omasta liiketoiminnastanne.