Vahva brändi suojaa hintakilpailulta

Mikä on brändi? Kysymykseen on helpoin vastata miettimällä vahvoja brändejä. Niissä on jotain yhteistä. Yleensä vahvoja brändejä on kehitetty ja hoidettu pitkäjänteisesti, ne ovat visuaalisesti ja/tai viestinnällisesti omaleimaisia ja ne kutsuvat ympärilleen uskollisten kuluttajien heimon. Brändi-ilme saattaa elää vuosien saatossa, mutta on silti aina tunnistettava. Lisäksi vahva brändi on enemmän kuin tuotteensa ja palvelunsa: se on elämäntapa, identiteetti tai arvopohja, joka ei ole riippuvainen trendeistä tai hintakilpailusta.  

Se onkin brändin tärkein tehtävä: Vahva brändi suojaa hintakilpailulta.

Miten sellaiseksi sitten pääsee; miten rakennetaan brändi?  Brändin rakentamisen vaiheet voi tiivistää karkeasti kolmeen:

  • Brändistrategian rakentaminen / kirkastaminen 
  • Tunnettuuden kasvattaminen 
  • Brändilupausten lunastaminen ja brändin hoitaminen  

Brändiä ei siis vain päätetä ja tehdä; sitä rakennetaan, johdetaan ja hoidetaan pitkäjänteisesti. Vaikka markkinointipäällikkö saattaisi kahdessa vuodessa kyllästyä yrityksensä uuteen logoon, voi olla, ettei kohderyhmä ole vielä edes rekisteröinyt logon vaihtuneen. Eikä brändi toki ole yhtä kuin logo; se on yhä enemmän myös tekoja, arvopohjaisuutta  ja lupauksia, jotka lunastetaan jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Tässä mielessä markkinointi on pitkän linjan investointi, joka tuottaa hedelmää niille, joilla on usko omaan visioon,  sinnikkyyttä brändipolulla pysymiseen ja taito tuoda brändi kohderyhmänsä ulottuville heille merkityksellisellä tavalla.

Brändin rakentaminen on kyseessä silloin, kun tuodaan täysin uusi yritys, tuote tai palvelu markkinoille.  

Brändi kirkastamisesta puhutaan, kun kyseessä on olemassa olevan brändin muutostyö ja uudistaminen.   

Brändäys on sen saattamista yhteen, mitä yritys haluaa olla – ja mitä se kuluttajien mielissä on. Brändi on mielikuva kuluttajan päässä. 

Tarvitsetteko apua brändinne rakentamiseen tai kirkastamiseen?
Ota yhteyttä!