Markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma

Strategiat liiketoimintaa ja markkinointia ohjaamaan

Markkinoinnin toimenpiteiden tekeminen ilman selkää ja käytännöllistä suunnitelmaa on kuin sokkona kulkemista.  

Fiksua markkinointia ei vain tehdä ja toivota, että joku kiinnostuu ja ottaa yhteyttä. Tavoitteellista markkinointia suunnitellaan, ohjataan ja seurataan – ja siinä apuna ovat markkinointistrategia ja -suunnitelma. Hyvä strategia tekee markkinoinnin tuotannosta linjakasta, sujuvaa ja mahdollistaa nopeatkin suunnanmuutokset. Harva asia elämässä menee juuri niin kuin on suunniteltu.

Markkinointistrategian pohjalla on yrityksen liiketoimintastrategia: siis se, kelle yritys haluaa ensisijaisesti myydä, millä palvelumuotoilulla, hinnalla ja lisäarvolla ja miten yritys ajattelee pääsevänsä asetettuun liiketoimintatavoitteeseen. Markkinointisuunnitelma on parhaaksi arvioitu tapa päästä asetettuihin markkinointitavoitteisiin.

Liiketoimintastrategia ja markkinointistrategia vaativat hyvin toteutettuina vahvan asiakasymmärryksen, liiketoimintaosaamisen ja tuntemuksen markkinoista. Markkinointistrategian kohdalla tulee ymmärtää asiakasymmärrystä tuottavat datalähteet sekä tuntea markkinoinnin keinovalikoima suhteessa tavoitteisiin.

Markkinointipäällikkö, ota markkinoinnin ammattilaiset suunnitteluavuksi 

Markkinoinnin kenttä elää nopeasti. Olisi epärealistista olettaa, että yrityksen markkinointipäälliköllä olisi kaiken kattava osaaminen markkinoinnin kanavista, keinoista, datasta, budjetoinnista ja seurannasta. Siksi me Cruella olemme moniosaajajoukkona täällä – markkinointipäällikön ulkoistettuna tiiminä. 

Autamme luomaan markkinointistrategian, joka ei ole korkealentoinen ja vaikeasti seurattava dokumentti, vaan tiukasti liiketoimintasuunnitelmaan ja markkinoinnin taktisiin toimenpiteisiin sidottu työkalu, joka tekee markkinoinnin ohjaamisesta selkeää. Siksi tarkastelemme mielellään näitä kahta – markkinointistrategiaa ja markkinointisuunnitelmaa – yhdessä.  

Markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman tekemiseen käytämme workshop-työskentelyä ja Cruen omaa markkinointisuunnitelmapohjaa. Paras lopputulos saadaan tuomalla yrityksen liiketoimintajohto, myynti ja markkinointi saman pöydän ääreen, mutta työ on tehtävissä myös markkinointipäällikön kanssa. Työpajan kesto on noin 4 tuntia. 

 

Juomatölkki värikkään taustan päällä

SALAMA BREWING COMPANY

Markkinointisuunnitelma tukee liiketoimintaa

Panimon markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma laitettiin kuntoon Cruen avulla.

Tutustu referenssiin
Siirry sivulle
Strategia ja brändi