Mitä A/B-testaus tarkoittaa ja miksi sitä kannattaa tehdä?
13.10.2020

Mitä A/B-testaus tarkoittaa ja miksi sitä kannattaa tehdä?

A/B-testaaminen on markkinoinnin keino, joka auttaa ymmärtämään paremmin yrityksen kohderyhmien odotuksia ja asiakaskäyttäytymistä. Testaustulosten ja analyysin avulla voidaan tehdä parempia päätöksiä ja saavuttaa paremmin asetettuja tavoitteita. Lyhykäisyydessään A/B-testaaminen tarko... Lue lisää
5 vinkkiä sivustomittarien seuraamiseen
13.10.2020

5 vinkkiä sivustomittarien seuraamiseen

Minulta kysytään usein, mitä mittareita Google Analyticsistä kannattaisi seurata. Siellähän on loputtomasti lukuja, jotka eivät edes kauheasti kasva muuten kuin laittamalla ilmoituksen Hesarin etusivulle.  Itse en ajattele sivustoa niin homogeenisenä, että vain yksi mittari pystyisi kertomaan koko totuuden. Er... Lue lisää
Mitä työhyvinvointi ihan oikeasti on?
21.09.2020

Mitä työhyvinvointi ihan oikeasti on?

Tänään oli ihana aamu. Lähdin rantaan aamu-uinnille, jotain mitä olen harrastanut koko syksyn. Aamu-uinti tarkoittaa minulle itsensä hoitamista, omaa hetkeä ja virkeää alkua päivään. Sen jälkeen olen valmis töihin. Polkiessani kotiin mietin, voisiko tämä olla elämäni pa... Lue lisää
Saavutettava sisältö kuntoon nyt
07.09.2020

Saavutettava sisältö kuntoon nyt

Kuntien ja järjestöjen sivustojen tulee olla saavutettavia 23.9.2020. Vaikka tekniset vaiheet olisi jo hoidettu, onko sivustosi sisältö jo saavutettavaa? Mitä on saavutettavuus? Voit ajatella sivustosi ostoskeskuksena. Ostoskeskukseen vievät rampit ja siellä olevat hissit on rakennettu, jotta kaikilla olisi helppo kulkea, ni... Lue lisää
Koodi vetää - Ville apukäsiksi Cruen kooditiimiin
04.09.2020

Koodi vetää - Ville apukäsiksi Cruen kooditiimiin

Creative Crue haluaa toimia kasvualustana nuorille tekijöille ja on saanut monia osaavia graafikon ja koodarin alkuja riveihinsä kasvamaan ja ottamaan ensi tuntumaa siihen, mitä työelämä alalla voisi olla. Työssäoppimassa Cruella ollut soon-to-be-datanomi Ville Nurmi (18) antoi keväällä omat näyttö... Lue lisää
TOP 5 kielenhuoltovinkit: Karsi yritysviestinnästä ainakin nämä
27.08.2020

TOP 5 kielenhuoltovinkit: Karsi yritysviestinnästä ainakin nämä

Kaikilla on omat suosikki-inhokkinsa, mitä tulee kielenkäyttöön, sanavalintoihin ja kielioppivirheisiin. Toisaalta kieli elää (ja saakin elää) ajassa ja moni sääntö väljentyy tai muuttuu aikojen saatossa. Ollessani lukiossa äidinkielenopettajani painotti, että se on sitten “alkaa tehd&au... Lue lisää
Moi markkinointipäällikkö ja hyvää elokuuta!
21.08.2020

Moi markkinointipäällikkö ja hyvää elokuuta!

Mitä sulle ja teidän markkinointisuunnitelmalle kuuluu? Meille kuuluu hyvää! Jengi on palannut töihin lomastaan levänneenä ja toimistolla on vaihdettu vinkkejä hyvistä kotimaan retkikohteista. Työt on kivasti hetkeksi unohdettu, kuten lomalla pitääkin - ja nyt orientoidutaan takaisin tavoitteisiin. T... Lue lisää
Oppisopimusopiskelijana Cruella
30.06.2020

Oppisopimusopiskelijana Cruella

“Vapaus ja vastuu ruokkivat myös luovuutta” Viime syksynä laitoin Cruelle sähköpostia, jossa kyselin mahdollisuutta päästä toimistoon suorittamaan ammatillisiin opintoihini kuuluvaa työharjoittelua. Sain kutsun haastatteluun - ja lopulta myös harjoittelupaikan. Aluksi tarkoitus oli viipyä Cruel... Lue lisää
Ota some-opit talteen ja markkinoinnista ilo irti
17.06.2020

Ota some-opit talteen ja markkinoinnista ilo irti

Kuinka monta kertaa olet tänään ottanut puhelimen esiin ja avannut Facebookin tai Instagramin? Vaikket itse tuottaisi aktiivisesti sisältöä sosiaalisen median kanaviin, todennäköisesti selaat somea useita kertoja päivässä. Jos toimit itse näin, kuinka suurella todennäköisyydellä potentiaa... Lue lisää
Palvelumuotoilu rikkoo organisaatioille tyypilliset siilot
16.06.2020

Palvelumuotoilu rikkoo organisaatioille tyypilliset siilot

Suunnittelijana katson työstettävää markkinointiviestiä sen kohdeyleisön näkökulmasta: mitä markkinoija haluaa viestillään kertoa sekä kuinka viestin esittäisi sisällöllisesti ja etenkin visuaalisesti kohdeyleisöä puhuttelevalla ja kiinnostavalla tavalla?  Sama kiinnostu... Lue lisää
Saavutettavuusmörön selättäminen vaatii ammattiapua
08.06.2020

Saavutettavuusmörön selättäminen vaatii ammattiapua

Saavutettavuus, tuo kuntia ja julkisen hallinnon toimijoita kotisivuprojekteissa piinaava sanahirviö, jonka olemassaolo on kehitetty vain kaikkien kiusaksi? Tämä on kokemukseni mukaan valitettavan yleinen asenne, mutta onko nettisivujen saavutettavuus oikeasti vain kiusantekoa? Oletko samaa mieltä ostoskeskuksiin vievistä pyö... Lue lisää
Cruen Jani Kiltti ja parhaat tavat hyödyntää 3D-animointia
28.05.2020

Cruen Jani Kiltti ja parhaat tavat hyödyntää 3D-animointia

Creative Cruen AD Jani Kiltti on kaksinkertainen Vuoden nuori suunnittelija ja 3D-animointeihin erikoistunut Crue-lahjakkuus. Mainostoimistoissa 3D-animointia on tarjolla vielä harvassa, joskin moni toimisto tarjoaa kevyitä videotuotantoja. Janin mielestä 3D on videolle lähes sama kuin värit televisiolle. 3D-animointi herätt... Lue lisää
10 vuoden opit mainosalalta
24.05.2020

10 vuoden opit mainosalalta

Havaintoja mainostoimistotyöstä yhden copywriterin silmin Tulin keltanokkana mainosalalle paikallislehden toimittajan tehtävistä vuonna 2009. Olin kaupunki-ikävissäni irtisanoutunut ja muuttanut työttömäksi Tampereelle (kuten luovat ihmiset tekevät: toimitaan ensin, mietitään sitten?). Pä&aum... Lue lisää
Poikkeustila vaatii poikkeuksellista luovuutta - ja digimarkkinointia
14.05.2020

Poikkeustila vaatii poikkeuksellista luovuutta - ja digimarkkinointia

Mitä teidän bisneksellenne kuuluu tänä keväänä?  Moni yritys on toivonut jälkiviisaasti, että takaraivossa kytenyt ajatus verkkokaupasta olisi viety loppuun ja toteutettu jo aiemmin: digitaalinen kauppa saattaisi tarjota ratkaisun tippuneisiin myyntilukuihin. Toiset ovat joutuneet laittamaan lapun luukulle, ku... Lue lisää
6 ohjenuoraa etätyöskentelyn helpottamiseksi
25.03.2020

6 ohjenuoraa etätyöskentelyn helpottamiseksi

Koronapandemian myötä ihmiset siirtyivät urakalla työskentelemään etänä kotitoimistoille ja digitaaliseen maailmaan, jossa osa meistä on omassa elementissään ja osa totuttelee uuteen arkeen. Erityisesti nyt etätyöskentely voi tuntua haastavalta, jos muitakin perheenjäseniä on kotona et&au... Lue lisää
Creative Code Jussi Kosonen vahvistamaan Cruen WordPress-osaamista
09.03.2020

Creative Code Jussi Kosonen vahvistamaan Cruen WordPress-osaamista

Jussi Kosonen (35) on aloittanut Creative Cruen koodiosaston uusimpana vahvistuksena. Kosonen siirtyi Cruen riveihin mediatalon webtuotannon tiiminvetäjän paikalta. Vuorovaikutteisen median ja websuunnittelun erikoismies tuo Creative Crueen WordPress-osaamisen lisäksi muutakin. Vahvuuteni on kokonaiskuvan hahmottaminen hyvinkin eri toimialoil... Lue lisää
5 asiaa, jotka suunnittelijan on hyvä tietää saavutettavuudesta
05.03.2020

5 asiaa, jotka suunnittelijan on hyvä tietää saavutettavuudesta

Olemme kaikki erilaisia ja meillä on omat tarpeemme – myös netin ja digipalveluiden käyttäjinä. Henkilökohtaisten taipumustemme lisäksi myös tilanteet ja olosuhteet ympärillämme vaihtelevat.  Vaikka toinen surffailisi bittiaallokon harjalla sujuvasti, toiselle jokin tietty väriyhdistelmä, ... Lue lisää
Digimarkkinoinnin multitalentti Anna Salminen liittyi Crueen
27.01.2020

Digimarkkinoinnin multitalentti Anna Salminen liittyi Crueen

“Digitaalisen markkinoinnin ohjaaminen on jatkuvaa datan pohjalta tehtävää päätöksentekoa“    Creative Cruen tuore Digital Media Manager Anna Salminen, 28, on intohimoinen sosiaalisen median asiantuntija ja datan tutkija. Osaamisensa hän tuo koko Cruen vahvistukseksi ja muun muassa asiakkaamme Tamper... Lue lisää
Työsuhteita ja parisuhteita - 3 vinkkiä kestäviin suhteisiin
19.12.2019

Työsuhteita ja parisuhteita - 3 vinkkiä kestäviin suhteisiin

On tässä ollut monenlaisia suhteita. Alkuhuumia, hiipuvia fiiliksiä ja ”kyllä tämä vielä hyväksi muuttuu” -sinnittelyä. Toisen kanssa on helppoa ja huoletonta; toisessa suhteessa epäluottamuksen ikävää katkua.  Kaikkea tätä on ollut niin yksityis- kuin työelä... Lue lisää
Web Summit, 4. päivä: Burger on kuningas ja EU pistää jauhot suuhun
22.11.2019

Web Summit, 4. päivä: Burger on kuningas ja EU pistää jauhot suuhun

Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit. Viimeinen päivä Web Summitissa ei suinkaan ollut vähäisin, vaan tarjosi todella inspiroivia caseja ja puhujia, kuten Burger Kingin CMO... Lue lisää
Web Summit, 3. päivä: Nopeita autoja ja kalliita lenkkareita
22.11.2019

Web Summit, 3. päivä: Nopeita autoja ja kalliita lenkkareita

Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit. Kolmantena päivänä Web Summitissa jatkettiin samoja teemoja: oman työn merkitys maailmalle, asiakkaat eivät ole pelkästä... Lue lisää
Web Summit, 2. päivä: Olemmeko kusessa vai pelastuuko maailma?
22.11.2019

Web Summit, 2. päivä: Olemmeko kusessa vai pelastuuko maailma?

Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit. Web Summitin toisena päivänä oli valtavasti hyviä puhujia. Parhaina jäivät mieleen Spotifyn ja MailChimpin rebrändä... Lue lisää
Web Summit, 1. päivä: Snowden vs. Huawei
22.11.2019

Web Summit, 1. päivä: Snowden vs. Huawei

Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit. Web Summitin lyhyessä avauspäivässä oli startupien esittelyjä sekä muutama puheenvuoro. Puhujat olivat sitäkin nimekk&a... Lue lisää
Lisää videomarkkinointia, kiitos!
14.10.2019

Lisää videomarkkinointia, kiitos!

Tanskalainen rocksuuruus D-A-D korsertoi Tampereella viime sunnuntaina 13.10.2019. Keikka oli perinteisen rockin riemukulkua, jota tämä vähän yli nelikymppinen mainostoimiston ukkeli seurasi silmät ymmyrkäisenä. Taisi joukosta löytyä monta muutakin pirkanmaalaista, jotka olivat vaihtaneet Kympin uutiset ja Japanin for... Lue lisää
Nyt on kuntamarkkinoinnin aika
19.09.2019

Nyt on kuntamarkkinoinnin aika

Helsingissä 9.–10.9.2019 järjestetty Kuntamarkkinat keräsi noin 7000 eri kuntien päättäjää Kuntatalolle. Kahden päivän aikana pidetyissä tietoiskuissa korostui varsinkin kuntien kiristynyt taloustilanne. Heikko talous johtuu pääosin verotulojen ja valtionosuuksien laskusta sekä menojen k... Lue lisää
Markkinoija, unohda datan ja luovuuden vastakkainasettelu
20.08.2019

Markkinoija, unohda datan ja luovuuden vastakkainasettelu

Datan ja luovuuden välinen tasapainottelu on puhuttanut markkinointialaa viime kuukausina. Syy kahtiajakautuneisuuteen on jo pidempään jatkunut markkinoinnin murros kohti aina vain digitaalisempaa, vuorovaikutteisempaa ja pirstaloituneempaa markkinointia. Tamperelaiselle Creative Cruelle elokuussa Creative Leadiksi siirtynyt Riina Rautiainen ti... Lue lisää
MARK Kasvuaamun opit, miten luoda kasvua markkinoinnilla
31.05.2019

MARK Kasvuaamun opit, miten luoda kasvua markkinoinnilla

MARK Kasvuaamussa Plevnassa 28.5.2019 jaettiin kolmen casen kautta vinkkejä siihen, miten markkinoinnilla voidaan luoda kasvua. Creative Cruen Aapo-Lassi Kankaalan ja Sami Niemisen lisäksi tapahtumassa omaa asiantuntemustaan olivat jakamassa Sauna from Finlandin toiminnanjohtaja Carita Harju sekä Siro Creativen vastaava tuottaja Joel Hypé... Lue lisää
Matkailumarkkinoinnissa pienen ei tarvitse tarkoittaa tylsää
14.05.2019

Matkailumarkkinoinnissa pienen ei tarvitse tarkoittaa tylsää

Kotimaanmatkailu on vahvassa kasvussa, mutta se ei näy pienten paikkakuntien matkailumarkkinoinnissa. Miksi monet pienet kaupungit tai kylät jättävät kokonaan kertomatta ja mainostamatta matkailutarjontaansa? – Koska valitettavan moni suomalaiskunta ei osaa nähdä itseään kiinnostavana matkakohteena, tulkitsee... Lue lisää
Onnistuneen messuosaston suunnittelu
16.04.2019

Onnistuneen messuosaston suunnittelu

Alan messut ovat usealle yritykselle yksi vuoden tärkeimpiä tapahtumia. Investointi messunäkyvyyteen tuo kontakteja, uusia asiakkaita ja kantaa pitkälle messujen jälkeenkin. On tärkeää asettaa päämäärä ja määrittää kohderyhmä, joita varten messuille osallistutaan. Kirk... Lue lisää
Aprillipäivän retroilua verkkosivuilla
09.04.2019

Aprillipäivän retroilua verkkosivuilla

Aprillipäivä sai meidät vähemmän tosissaan ihmettelemään ajatusta, mitä jos markkinointi ei olisikaan muuttunut yhtään kuluneina 30 vuotena. Ajatuksen innoittamina luova tiimimme käynnisti aikakoneen ja muutti verkkosivumme päiväksi sellaiseksi, kuin se kultaisella 80-luvulla olisi ollut kävij... Lue lisää
Tampere CED
04.03.2019

Tampere CED

LEHDISTÖTIEDOTE: julkaistu 4.3.2019 Suomalaisten keskuudessa Tampere on vetovoimainen kaupunki, mutta nyt kaupunki aikoo kurottaa uudella tavalla kansainvälisen tapahtumamyynnin kentälle. Kansainvälisen tason suurtapahtumia lähdetään hakemaan uudenlaisen, maailmanlaajuisesti houkuttelevan tapahtumakeskittymän Tampere Co... Lue lisää
Mediaporras on nyt Creative Crue
16.11.2018

Mediaporras on nyt Creative Crue

LEHDISTÖTIEDOTE: Julkaistu 16.11.2018 Maailma ja sen mukana työelämä ja markkinointi elävät murroksessa. Enää ei riitä, että toimitaan kuin aiemmin, vaan on kehityttävä niin työ- kuin vapaa-aikana ja mitä erilaisimpien kanavien avulla. Digitaalisuus on muuttanut eri toimialojen rakenteita, ... Lue lisää
Data on markkinoinnin turbokytkin
14.11.2018

Data on markkinoinnin turbokytkin

Tiedätkö kenet sinun kannattaisi tavoittaa ja millä hinnalla? Hukkuvatko potentiaaliset asiakkaasi datapilveen, josta havaitset vain epämääräisiä hahmoja? Sivustoanalytiikan tuottama data yhdistettynä sosiaalisen median ja myynnin lukuihin mahdollistaa huomattavasti tarkemman markkinoinnin. Ymmärrettävä... Lue lisää
Sovelluksella osaksi asiakkaan arkea
11.10.2018

Sovelluksella osaksi asiakkaan arkea

Hyvä sovellus tuottaa aitoa iloa ja hyötyä ja vie palvelut lähelle asiakasta. Minkälaisen mobiilisovelluksen teidän yrityksenne tarvitsee? Hyvin suunnitellulla mobiilisovelluksella voit helpottaa asiakkaidesi arkea ja samalla edistää omaa tunnettuuttasi ja myyntiäsi. Meiltä saat asiantuntevaa os... Lue lisää
Mittaatteko käytettyjä kanavia tarpeeksi?
21.08.2018

Mittaatteko käytettyjä kanavia tarpeeksi?

Sähköpostiin kilahtaa päivittäin useita uutiskirjeitä. Näiden uutiskirjeiden tavoin moni muukin viesti tavoittaa kohteensa digitaalisesti. Mutta kuinka varmistetaan, että tieto meni perille?  Digitaalisten kanavien vahvuus on niiden mitattavuudessa ja muokattavuudessa Markkinointi- ja myyntijohtajat käytt... Lue lisää
Ohjelmointialalla naisen euro voi olla 120 senttiä
08.03.2018

Ohjelmointialalla naisen euro voi olla 120 senttiä

Naistenpäivän kunniaksi esittelemme teille miesvoittoisella alalla uraa tekevät koodarimme Hennan ja Tiinan. Samalla raivaamme esteitä naisten oikeuksien ja tasa-arvon toteutumisen tieltä. Mikä koodissa kiehtoo? Tiina yhdistää koodarina kiinnostuksen matematiikkaan, ongelmanratkaisuun ja media-alaan. Hennaa koukuttaa ma... Lue lisää
Mainonnan ammattilainen ohjaa dataa, ei toisin päin
01.02.2018

Mainonnan ammattilainen ohjaa dataa, ei toisin päin

Mainostoimisto Mediaportaan uusien osakkaiden mielestä data ei ole vastaus kaikkeen, moniosaajuus on puutteellista ammattitaitoa ja omaa myyntiä tärkeämpi tavoite on tuoda asiakkaan liiketoimintaan oikeaa lisäarvoa. Multitaskaus ja moniosaaminen ovat sanoja, jotka kääntyvät oikeassa elämässä työ... Lue lisää