
Digimarkkinoinnissa ei vielä käytetä kaikkea datan potentiaalia
Cruen Digital Media Manager Anna Salminen vietti Crue-vuosipäiväänsä 2. tammikuuta. Anna on ottanut vahvan roolin Cruen dataosaamisen, data-analytiikan ja digitaalisen markkinoinnin keskipisteessä. Haastattelimme digimarkkinoinnin moniosaajaa työst... Lue lisää

Kuuluuko joulukorttien lähettäminen perinteisiisi? Itse olen ollut siinä aina tosi huono. Tänä jouluna jokin on kuitenkin toisin. Nyt ajattelin lähettää joulukortteja ystävilleni.
Fyysisen etäisyyden vuonna konkreettinen, paperilla toimitettu postikortti (tai kirje tai valokuva) tuntuu läheisemm&aum... Lue lisää

15.12.2020
Cruen 2020 lukuina
Se on jo melkein joulu, hyvät ystävät!
Niinpä summasimme Cruen kulunutta vuotta lukujen valossa. Tässä Crue-numeroita ja -tilastoja vuodelta 2020.
1388 tuntia videopalavereita Google Meetissä
41134 vastaanotettua sähköpostia
8360 lähetettyä sähköpostia
53112 pikaviesti&au... Lue lisää

Janne Keränen (40) on aloittanut Creative Cruella tehtävänimikkeellä Web Developer. Janne on työskennellyt aiemmin IT-asiakaspalvelutehtävissä, peligraafikkona ja -koodarina sekä WordPress-kehittäjänä.
Olen erityisen kiinnostunut sivustojen käytettävyydestä ja sanoisin, että mi... Lue lisää

“Kun muutin 19-vuotiaana Saarijärveltä, ajattelin, etten enää tule takaisin! Hinku isoon maailmaan oli suuri, ja oma kotikunta vaikutti tuppukylältä. Tampereella yritin peitellä murretta, usein huonosti: keskisuomalaisen vokaaaalien venyyyttämisen kuuli. Nykyään, lähes 20 vuotta myöhemmin, katse... Lue lisää

11.11.2020
Miten tehdä markkinointisuunnitelma?
Näin loppuvuodesta moni yritys on kääntänyt katseensa jo tulevaan vuoteen - ja hyvä niin. Yrityksissä pohditaan tulevan vuoden markkinoinnin suunnitelmaa, kampanjoita ja budjetteja, ja toivon mukaan (jopa ennen kaikkea) arvioidaan kuluneen vuoden onnistumisia, investointeja ja tuloksia.
Ellei yrityksenne ole vielä markkinoin... Lue lisää

"Ei saatu työtä (sen ja sen) kilpailutuksessa. Saimme parhaat pisteet, 4/6, referensseistä, hinnasta 1.8/6. Voittaja sai vastaavat pisteet 0/6 ja 6/6. Eli tällä kertaa työn voitti edullisin toimisto, jonka työnäytteet eivät vakuuttaneet raatia.”
Aito tilanne kuluneelta syksyltä, kun saimme... Lue lisää
.jpg)
26.10.2020
Sivustouudistuksen check list
Sivustouudistus on kuin tanssia tilaajan ja toteuttajan välillä, mutta ei niin, että toinen vie ja toinen vikisee. Se on parhaimmillaan vuorovaikutteista omien toiveiden ja kumppanin asiantuntijuuden yhteen sovittamista. Estradille kannattaa lähteä parin kanssa vasta sitten, kun perusta on kunnossa ja liikkeet hiottu.
Koska on aika al... Lue lisää

A/B-testaaminen on markkinoinnin keino, joka auttaa ymmärtämään paremmin yrityksen kohderyhmien odotuksia ja asiakaskäyttäytymistä. Testaustulosten ja analyysin avulla voidaan tehdä parempia päätöksiä ja saavuttaa paremmin asetettuja tavoitteita.
Lyhykäisyydessään A/B-testaaminen tarko... Lue lisää

13.10.2020
5 vinkkiä sivustomittarien seuraamiseen
Minulta kysytään usein, mitä mittareita Google Analyticsistä kannattaisi seurata. Siellähän on loputtomasti lukuja, jotka eivät edes kauheasti kasva muuten kuin laittamalla ilmoituksen Hesarin etusivulle.
Itse en ajattele sivustoa niin homogeenisenä, että vain yksi mittari pystyisi kertomaan koko totuuden. Er... Lue lisää

Cruessa alkuvuodesta 2020 työharjoittelussa ja oppisopimuksella ollut Angela Koistinen on nimetty lokakuusta lähtien Cruen Junior Creativeksi. Nuorelle osaajalle allekirjoitettiin siten vakituinen paikka Cruen luovassa tiimissä. Angela vakuutti Cruen porukan alusta lähtien napakalla työotteellaan, visuaalisella taidokkuudellaan ja monipu... Lue lisää
.jpg)
21.09.2020
Mitä työhyvinvointi ihan oikeasti on?
Tänään oli ihana aamu. Lähdin rantaan aamu-uinnille, jotain mitä olen harrastanut koko syksyn. Aamu-uinti tarkoittaa minulle itsensä hoitamista, omaa hetkeä ja virkeää alkua päivään. Sen jälkeen olen valmis töihin. Polkiessani kotiin mietin, voisiko tämä olla elämäni pa... Lue lisää

07.09.2020
Saavutettava sisältö kuntoon nyt
Kuntien ja järjestöjen sivustojen tulee olla saavutettavia 23.9.2020. Vaikka tekniset vaiheet olisi jo hoidettu, onko sivustosi sisältö jo saavutettavaa?
Mitä on saavutettavuus? Voit ajatella sivustosi ostoskeskuksena. Ostoskeskukseen vievät rampit ja siellä olevat hissit on rakennettu, jotta kaikilla olisi helppo kulkea, ni... Lue lisää

Creative Crue haluaa toimia kasvualustana nuorille tekijöille ja on saanut monia osaavia graafikon ja koodarin alkuja riveihinsä kasvamaan ja ottamaan ensi tuntumaa siihen, mitä työelämä alalla voisi olla. Työssäoppimassa Cruella ollut soon-to-be-datanomi Ville Nurmi (18) antoi keväällä omat näyttö... Lue lisää

Kaikilla on omat suosikki-inhokkinsa, mitä tulee kielenkäyttöön, sanavalintoihin ja kielioppivirheisiin. Toisaalta kieli elää (ja saakin elää) ajassa ja moni sääntö väljentyy tai muuttuu aikojen saatossa. Ollessani lukiossa äidinkielenopettajani painotti, että se on sitten “alkaa tehd&au... Lue lisää

Mitä sulle ja teidän markkinointisuunnitelmalle kuuluu? Meille kuuluu hyvää! Jengi on palannut töihin lomastaan levänneenä ja toimistolla on vaihdettu vinkkejä hyvistä kotimaan retkikohteista. Työt on kivasti hetkeksi unohdettu, kuten lomalla pitääkin - ja nyt orientoidutaan takaisin tavoitteisiin.
T... Lue lisää

30.06.2020
Oppisopimusopiskelijana Cruella
“Vapaus ja vastuu ruokkivat myös luovuutta”
Viime syksynä laitoin Cruelle sähköpostia, jossa kyselin mahdollisuutta päästä toimistoon suorittamaan ammatillisiin opintoihini kuuluvaa työharjoittelua. Sain kutsun haastatteluun - ja lopulta myös harjoittelupaikan. Aluksi tarkoitus oli viipyä Cruel... Lue lisää

Kuinka monta kertaa olet tänään ottanut puhelimen esiin ja avannut Facebookin tai Instagramin? Vaikket itse tuottaisi aktiivisesti sisältöä sosiaalisen median kanaviin, todennäköisesti selaat somea useita kertoja päivässä. Jos toimit itse näin, kuinka suurella todennäköisyydellä potentiaa... Lue lisää

Suunnittelijana katson työstettävää markkinointiviestiä sen kohdeyleisön näkökulmasta: mitä markkinoija haluaa viestillään kertoa sekä kuinka viestin esittäisi sisällöllisesti ja etenkin visuaalisesti kohdeyleisöä puhuttelevalla ja kiinnostavalla tavalla?
Sama kiinnostu... Lue lisää
.jpg)
Saavutettavuus, tuo kuntia ja julkisen hallinnon toimijoita kotisivuprojekteissa piinaava sanahirviö, jonka olemassaolo on kehitetty vain kaikkien kiusaksi? Tämä on kokemukseni mukaan valitettavan yleinen asenne, mutta onko nettisivujen saavutettavuus oikeasti vain kiusantekoa?
Oletko samaa mieltä ostoskeskuksiin vievistä pyö... Lue lisää

Creative Cruen AD Jani Kiltti on kaksinkertainen Vuoden nuori suunnittelija ja 3D-animointeihin erikoistunut Crue-lahjakkuus.
Mainostoimistoissa 3D-animointia on tarjolla vielä harvassa, joskin moni toimisto tarjoaa kevyitä videotuotantoja. Janin mielestä 3D on videolle lähes sama kuin värit televisiolle.
3D-animointi herätt... Lue lisää

24.05.2020
10 vuoden opit mainosalalta
Havaintoja mainostoimistotyöstä yhden copywriterin silmin
Tulin keltanokkana mainosalalle paikallislehden toimittajan tehtävistä vuonna 2009. Olin kaupunki-ikävissäni irtisanoutunut ja muuttanut työttömäksi Tampereelle (kuten luovat ihmiset tekevät: toimitaan ensin, mietitään sitten?).
Pä&aum... Lue lisää

Creative Cruen Extra Crue -verkosto on vahvistunut! Verkostomme auttaa asiakkaitamme siinä kohtaa, kun liu´utaan Cruen ydinosaamisen ulkopuolelle tai projektit vaativat lisäkäsiä.
Erja Koivula
Erja Koivula on kokenut liiketoiminnan kehittäjä ja jämerä myynnin sparraaja ja auttaa asiakkaitamme liiketoiminnan str... Lue lisää
.jpg)
Mitä teidän bisneksellenne kuuluu tänä keväänä?
Moni yritys on toivonut jälkiviisaasti, että takaraivossa kytenyt ajatus verkkokaupasta olisi viety loppuun ja toteutettu jo aiemmin: digitaalinen kauppa saattaisi tarjota ratkaisun tippuneisiin myyntilukuihin. Toiset ovat joutuneet laittamaan lapun luukulle, ku... Lue lisää

Hän ei ole katutappelija, hän on uusi AD:mme Eero Sundvall (33), joka harrastaa pyöräilyä. Joskus polku tökkää yllättävän nopeasti ja lopputuloksena on musta silmä.
Uusi urapolku Creative Cruessa pääsi kuitenkin ajallaan alkuun 1.4.2020. Eerosta Crue saa huippuluokan vahvistuksen graafiseen s... Lue lisää

Koronapandemian myötä ihmiset siirtyivät urakalla työskentelemään etänä kotitoimistoille ja digitaaliseen maailmaan, jossa osa meistä on omassa elementissään ja osa totuttelee uuteen arkeen. Erityisesti nyt etätyöskentely voi tuntua haastavalta, jos muitakin perheenjäseniä on kotona et&au... Lue lisää

Nyt tarvitaan ketterää liiketoiminnan kehittämistä, vahvaa innovointia ja nopeita markkinointitekoja. Tähän Business Finlandin uusi rahoitus voi antaa juuri tarvittavat eväät muuten tiukentuneessa tilanteessa.
Business Finland tarjoaa kehitysrahoitusta häiriötilanteissa pk- ja midcap-yrityksille. Poikkeukselli... Lue lisää

Jussi Kosonen (35) on aloittanut Creative Cruen koodiosaston uusimpana vahvistuksena. Kosonen siirtyi Cruen riveihin mediatalon webtuotannon tiiminvetäjän paikalta. Vuorovaikutteisen median ja websuunnittelun erikoismies tuo Creative Crueen WordPress-osaamisen lisäksi muutakin.
Vahvuuteni on kokonaiskuvan hahmottaminen hyvinkin eri toimialoil... Lue lisää

Olemme kaikki erilaisia ja meillä on omat tarpeemme – myös netin ja digipalveluiden käyttäjinä. Henkilökohtaisten taipumustemme lisäksi myös tilanteet ja olosuhteet ympärillämme vaihtelevat.
Vaikka toinen surffailisi bittiaallokon harjalla sujuvasti, toiselle jokin tietty väriyhdistelmä, ... Lue lisää

“Digitaalisen markkinoinnin ohjaaminen on jatkuvaa datan pohjalta tehtävää päätöksentekoa“
Creative Cruen tuore Digital Media Manager Anna Salminen, 28, on intohimoinen sosiaalisen median asiantuntija ja datan tutkija. Osaamisensa hän tuo koko Cruen vahvistukseksi ja muun muassa asiakkaamme Tamper... Lue lisää

On tässä ollut monenlaisia suhteita. Alkuhuumia, hiipuvia fiiliksiä ja ”kyllä tämä vielä hyväksi muuttuu” -sinnittelyä. Toisen kanssa on helppoa ja huoletonta; toisessa suhteessa epäluottamuksen ikävää katkua.
Kaikkea tätä on ollut niin yksityis- kuin työelä... Lue lisää

Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit.
Viimeinen päivä Web Summitissa ei suinkaan ollut vähäisin, vaan tarjosi todella inspiroivia caseja ja puhujia, kuten Burger Kingin CMO... Lue lisää

Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit.
Kolmantena päivänä Web Summitissa jatkettiin samoja teemoja: oman työn merkitys maailmalle, asiakkaat eivät ole pelkästä... Lue lisää

Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit.
Web Summitin toisena päivänä oli valtavasti hyviä puhujia. Parhaina jäivät mieleen Spotifyn ja MailChimpin rebrändä... Lue lisää

22.11.2019
Web Summit, 1. päivä: Snowden vs. Huawei
Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit.
Web Summitin lyhyessä avauspäivässä oli startupien esittelyjä sekä muutama puheenvuoro. Puhujat olivat sitäkin nimekk&a... Lue lisää

14.10.2019
Lisää videomarkkinointia, kiitos!
Tanskalainen rocksuuruus D-A-D korsertoi Tampereella viime sunnuntaina 13.10.2019. Keikka oli perinteisen rockin riemukulkua, jota tämä vähän yli nelikymppinen mainostoimiston ukkeli seurasi silmät ymmyrkäisenä. Taisi joukosta löytyä monta muutakin pirkanmaalaista, jotka olivat vaihtaneet Kympin uutiset ja Japanin for... Lue lisää

19.09.2019
Nyt on kuntamarkkinoinnin aika
Helsingissä 9.–10.9.2019 järjestetty Kuntamarkkinat keräsi noin 7000 eri kuntien päättäjää Kuntatalolle. Kahden päivän aikana pidetyissä tietoiskuissa korostui varsinkin kuntien kiristynyt taloustilanne. Heikko talous johtuu pääosin verotulojen ja valtionosuuksien laskusta sekä menojen k... Lue lisää

Datan ja luovuuden välinen tasapainottelu on puhuttanut markkinointialaa viime kuukausina. Syy kahtiajakautuneisuuteen on jo pidempään jatkunut markkinoinnin murros kohti aina vain digitaalisempaa, vuorovaikutteisempaa ja pirstaloituneempaa markkinointia.
Tamperelaiselle Creative Cruelle elokuussa Creative Leadiksi siirtynyt Riina Rautiainen ti... Lue lisää

MARK Kasvuaamussa Plevnassa 28.5.2019 jaettiin kolmen casen kautta vinkkejä siihen, miten markkinoinnilla voidaan luoda kasvua.
Creative Cruen Aapo-Lassi Kankaalan ja Sami Niemisen lisäksi tapahtumassa omaa asiantuntemustaan olivat jakamassa Sauna from Finlandin toiminnanjohtaja Carita Harju sekä Siro Creativen vastaava tuottaja Joel Hypé... Lue lisää

Kotimaanmatkailu on vahvassa kasvussa, mutta se ei näy pienten paikkakuntien matkailumarkkinoinnissa. Miksi monet pienet kaupungit tai kylät jättävät kokonaan kertomatta ja mainostamatta matkailutarjontaansa?
– Koska valitettavan moni suomalaiskunta ei osaa nähdä itseään kiinnostavana matkakohteena, tulkitsee... Lue lisää

16.04.2019
Onnistuneen messuosaston suunnittelu
Alan messut ovat usealle yritykselle yksi vuoden tärkeimpiä tapahtumia. Investointi messunäkyvyyteen tuo kontakteja, uusia asiakkaita ja kantaa pitkälle messujen jälkeenkin. On tärkeää asettaa päämäärä ja määrittää kohderyhmä, joita varten messuille osallistutaan. Kirk... Lue lisää

09.04.2019
Aprillipäivän retroilua verkkosivuilla
Aprillipäivä sai meidät vähemmän tosissaan ihmettelemään ajatusta, mitä jos markkinointi ei olisikaan muuttunut yhtään kuluneina 30 vuotena. Ajatuksen innoittamina luova tiimimme käynnisti aikakoneen ja muutti verkkosivumme päiväksi sellaiseksi, kuin se kultaisella 80-luvulla olisi ollut kävij... Lue lisää

04.03.2019
Tampere CED
LEHDISTÖTIEDOTE: julkaistu 4.3.2019
Suomalaisten keskuudessa Tampere on vetovoimainen kaupunki, mutta nyt kaupunki aikoo kurottaa uudella tavalla kansainvälisen tapahtumamyynnin kentälle. Kansainvälisen tason suurtapahtumia lähdetään hakemaan uudenlaisen, maailmanlaajuisesti houkuttelevan tapahtumakeskittymän Tampere Co... Lue lisää

16.11.2018
Mediaporras on nyt Creative Crue
LEHDISTÖTIEDOTE: Julkaistu 16.11.2018
Maailma ja sen mukana työelämä ja markkinointi elävät murroksessa. Enää ei riitä, että toimitaan kuin aiemmin, vaan on kehityttävä niin työ- kuin vapaa-aikana ja mitä erilaisimpien kanavien avulla. Digitaalisuus on muuttanut eri toimialojen rakenteita, ... Lue lisää

14.11.2018
Data on markkinoinnin turbokytkin
Tiedätkö kenet sinun kannattaisi tavoittaa ja millä hinnalla? Hukkuvatko potentiaaliset asiakkaasi datapilveen, josta havaitset vain epämääräisiä hahmoja? Sivustoanalytiikan tuottama data yhdistettynä sosiaalisen median ja myynnin lukuihin mahdollistaa huomattavasti tarkemman markkinoinnin. Ymmärrettävä... Lue lisää

11.10.2018
Sovelluksella osaksi asiakkaan arkea
Hyvä sovellus tuottaa aitoa iloa ja hyötyä ja vie palvelut lähelle asiakasta. Minkälaisen mobiilisovelluksen teidän yrityksenne tarvitsee?
Hyvin suunnitellulla mobiilisovelluksella voit helpottaa asiakkaidesi arkea ja samalla edistää omaa tunnettuuttasi ja myyntiäsi. Meiltä saat asiantuntevaa os... Lue lisää

Sähköpostiin kilahtaa päivittäin useita uutiskirjeitä. Näiden uutiskirjeiden tavoin moni muukin viesti tavoittaa kohteensa digitaalisesti. Mutta kuinka varmistetaan, että tieto meni perille?
Digitaalisten kanavien vahvuus on niiden mitattavuudessa ja muokattavuudessa
Markkinointi- ja myyntijohtajat käytt... Lue lisää

Naistenpäivän kunniaksi esittelemme teille miesvoittoisella alalla uraa tekevät koodarimme Hennan ja Tiinan. Samalla raivaamme esteitä naisten oikeuksien ja tasa-arvon toteutumisen tieltä.
Mikä koodissa kiehtoo? Tiina yhdistää koodarina kiinnostuksen matematiikkaan, ongelmanratkaisuun ja media-alaan. Hennaa koukuttaa ma... Lue lisää

Mainostoimisto Mediaportaan uusien osakkaiden mielestä data ei ole vastaus kaikkeen, moniosaajuus on puutteellista ammattitaitoa ja omaa myyntiä tärkeämpi tavoite on tuoda asiakkaan liiketoimintaan oikeaa lisäarvoa.
Multitaskaus ja moniosaaminen ovat sanoja, jotka kääntyvät oikeassa elämässä työ... Lue lisää